Supergod hummer!

Var ute i storhuset och letade efter en bok och så hittade jag några bortglömda recept! Bla ett recept på hummer som är sinnessjukt gott så jag tänkte dela med mig av det.

Festgratinerad hummer
4 portioner

2st humrar, ca 350g styck
150g champinjoner
2-3 salladslökar
1 msk margarin eller smör
2 msk vetemjöl
1 dl vitt vin
1 dl grädde
1 dl vatten
½ tsk salt
½- 1 krm cajennpeppar
1-2 msk pernod eller konjak
2 dl riven ost

Dela humrarna på mitten, längst efter och gröp ur köttet. Skölj och skiva champinjonerna. Skölj och strimla löken. Fräs champinjonerna och löken i margarinet i en kastrull. Rör i mjölet och späd med vin, grädde och vatten. Låt såsen puttra i ca 5 min. Smaka av med salt, cajennpepper och pernod eller konjak. Rör i hummerkötter. Fördela såsen i hummerskalen och ställ dom i en ugnsfast form. Strö över osten och gratinera i mitten av ugnen i 250 grader i ca 8-10 min.

Serveras genast med rostat bröd eller baguette.


Hur gott som helst.. I promise! =)
Måste ta och gör det nån dag.



Kommentarer
Postat av: tessi

smaskens!!!

2010-07-05 @ 17:54:42
URL: http://tjassie.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ar hummern dod eller levande?! Okokt hummer gissar jag pa?! Det har receptet ska jag testa!

2010-07-06 @ 01:29:27

Lämna en rad:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0